نورپردازی ساختمان و کاربرد های آن

9 آبان 1399

نورپردازی خارج ساختمان یکی از علوم نورپردازی می باشد که باید علاوه بر زیبایی بخشی به ساختمان، از کاربرد های آ ن نیز بهره برد. از کاربردهای نورپردازی در شب در صورت استفاده مناسب و علمی، روشن کردن نسبی شهر در شب می باشد. از محاسن دیگر نورپردازی ساختمان می توان به ایجاد تمایل فرد به بازگشت به ساختمان اشاره کرد و دیگر اینکه نورپردازی ساختمان باعث انتقال پویایی به عابرین شده و نمای شهر نیز جلوه ای خاص پیدا می کند.

همانگونه که به معماری ساختمان و نمای آن در روز بسیار اهمیت می دهید باید به معماری ساختمان در شب نیز بسیار توجه کنید و کاری کنید که همانگونه که ساختمان در روز زیبا به نظر می آید در شب نیز ساختمان از زیبایی خاصی برخوردار باشد. زیبایی معماری در شب ساختمان بر عهده نورپردازی نمای خارجی ساختمان می باشد. این کار باید به نحوی انجام شود که زیبایی ساختمان را دو چندان کند ولی در صورتی که  کار نورپردازی ساختمان به صورت حرفه ای انجام نشود علاوه بر مصرف انرژی و هزینه، ساختمان تبدیل به یک مکانی می شود که عابران دوست دارند سریعاٌ از آن عبور کنند و میلی نیز برای بازگشت به آن نداشته باشند.

نورپردازی ساختمان باید همواره با توجه به متریال های استفاده شده در ساختمان باشد زیرا در غیر اینصورت بعضی از قسمت های ساختمان دچار نور پردازی می شوند که اصلا نیازی نمی باشد و ظاهر نازیبایی در نورپردازی ساختمان ایجاد می شود. در ضمن باید هنگام نورپردازی ساختمان باید این نکته را در نظر بگیرید که نور نباید از فضای بیرون به داخل ساختمان نفوذ کند و این امر باعث اذیت سکنه و یا مشتریان یک فروشگاه می شود. توجه به ساختمان های اطراف مکانی که قرار است نورپردازی شود نیز بسیار پر اهمیت بوده و باید به  این نکته توجه داشت که باید هارمونی مناسب بین ساختمان ها ایجاد شود.

نورپردازی ساختمان به سه روش امکانپذیر می باشد یکی بوسیله پروژکتور می باشد که تقریباً تمام نمای ساختمان به صورت یکدست روشن می شود که از جایی رو به روی ساختمان به ساختمان مورد نظر می تابانند. دوم استفاده از نور دکوراتیو می باشد که جاهای خاصی از ساختمان را روشن می کند و هدف آن برجسته کردن قسمت های زیبا و برجسته ساختمان و پوشاندن قسمت هایی است که دارای نقص می باشد. روش سوم استفاده از نورهای رنگی می باشد که فضای مطلوبی را ایجاد می کند ولی باید با دقت فراوان این کار را انجام داد، در غیر اینصورت نمای ساختمان تصویری ناخوشایند در ذهن بیننده ایجاد می کند و تاثیر منفی برروی بیننده خواهد گذاشت. معمولاً استفاده از رنگ های سفید و آبی زیبایی ویژه ای به نمای ساختمان در شب می دهد.